zaterdag 13 november 2010

De selectieve berichtgeving van RTL Nieuws


Op 10 november berichtte RTL Nieuws over de rel die dezelfde dag was ontstaan over PVV-Tweede Kamerlid Eric Lucassen. Frits Wester, parlementair verslaggever van RTL Nieuws, kondigde via Twitter het volgende aan:



Natuurlijk is het volstrekt legitiem dat RTL Nieuws over de misdragingen van Lucassen berichtte. Ik stoor mij echter aan de selectieve berichtgeving van RTL Nieuws, dat jarenlang de misdragingen van Wijnand Duyvendak — voormalig Tweede Kamerlid van GroenLinks — negeerde. Ik reageerde dan ook als volgt op de "tweet"(Twitter-bericht) van Frits Wester:



Gerton van Unnik reageerde ook en verwees daarbij expliciet naar de PvdA:



Ik verstuurde vervolgens de volgende tweet, waarin ik wees op Arjan El Fassed (Tweede Kamerlid van GroenLinks) en één van de oprichters van
The Electronic Intifada, een rabiaat anti-Israëlische (en deels antisemitische) website:



Frits Wester reageerde op de eerdere tweet van Gerton van Unnik (over de PvdA):
.


Dat vond ik een opvallende bewering. Ik reageerde als volgt:



Frits Wester reageerde niet. Twee dagen later vroeg ik echter expliciet om een reactie:



Zijn antwoord luidde als volgt:



Dat vond ik nogal een ontluisterend antwoord. Frits Wester refereert naar Klimaatactivist in de politiek, een autobografisch boek van Wijnand Duyvendak uit 2008. Dat boek leidde destijds tot
commotie, terwijl al jaren eerder onder goed geïnformeerden bekend was dat Duyvendak niet deugde. Zo was hij in het verleden redacteur van het extreem-linkse actieblad Bluf!, waarin onder meer tot geweld werd opgeroepen. Ook was Duyvendak betrokken geweest bij de extreem-linkse actiegroep Onkruit. Ten gevolge van zijn activiteiten voor Onkruit heeft Duyvendak overigens een strafblad. Onkruit was een voorloper van de extreem-linkse terreurorganisatie RaRa. Er zijn sterke aanwijzingen dat Duyvendak ook deel uit maakte van RaRa, maar dat is strafrechtelijk nooit bewezen.
.
Frits Wester, een Haagse insider, beweert dus dat hij dit allemaal tot 2008 niet wist. Tevens beweert hij dat zijn collega's, waaronder parlementair verslaggever Jos Heymans, tot 2008 niets over het extreem-linkse verleden van Wijnand Duyvendak wisten. En dat terwijl ik het internet sinds 2002 (na de moord op Pim Fortuyn) vol stond met explosieve informatie over Duyvendak. Ik reageerde dan ook als volgt op de tweet van Wester:
.

.
Ik twitterde vervolgens de link naar het betreffende artikel (pdf, op de website van journalist Stan de Jong):



Vervolgens ontstond de onderstaande discussie:









Alexander van Hattem mengde zich vervolgens in de discussie:



Hieronder het vervolg van de discussie, waaraan Frits Wester niet meer deel nam:





[Alexander van Hattem refereert hierboven naar een ander
artikel (pdf, op de website van journalist Stan de Jong). Dat artikel gaat niet specifiek over Wijnand Duyvendak, maar over GroenLinks in het algemeen. ]







Twee artikelen van de artikelen in het Reformatorisch Dagblad vindt u
hier en hier (zondags gaat de website van het Reformatorisch Dagblad overigens "op zwart").
.
Een dag later stelde ik Frits Wester een vraag over het falen van RTL Nieuws inzake het politiek misdadige verleden van voormalig GroenLinks-fractievoorzitter Paul Rosenmöller:
.


Frits Wester heeft op de bovenstaande tweet tot op heden niet gereageerd. Schijnbaar kan hij geen geldige reden geven voor het falen van RTL Nieuws inzake het GML-verleden van Paul Rosenmöller. Mede door het falen van RTL Nieuws kon Rosenmöller ongestoord van 1994 tot eind 2002 fractievoorzitter van GroenLinks in de Tweede Kamer zijn. In deze lange periode heeft geen enkele journalist van RTL Nieuws hem ooit over zijn politiek misdadige verleden aan de tand gevoeld. Gevolg: de kijkers van RTL Nieuws werd relevante achtergrond-informatie over de GroenLinks-leider onthouden. Dit falen van RTL Nieuws inzake Rosenmöller toont overigens aan dat het falen inzake Wijnand Duyvendak geen uitzondering was.
.
.
Zie ook:
.
.
.
.
_____