woensdag 3 februari 2010

Islam en jodenhaat

.
Op de website van het kwartaalblad City Journal is recent een recensie van de boeken A God Who Hates en Cruel and Usual Punishment gepubliceerd. De twee boeken over de islam (inclusief de sharia) zijn geschreven door respectievelijk Wafa Sultan en Nonie Darwish. Beide vrouwen behoren tot de oprichters van Former Muslims United, een Amerikaanse organisatie voor ex-moslims. Hieronder vindt u een passage van de eerder genoemde recensie, geschreven door Leslie Lebl. In deze passage gaat het over islamitische jodenhaat:

This hatred of Jews is not peripheral or dependent on Israel or Israeli behavior. Rather, it is deeply rooted in Islam, which divides the world into two parts, Muslim and non-Muslim. As Sultan recalls from her own childhood: “Jew must be one of the words Muslim children hear most frequently before the age of ten. It is also one of the hardest words they hear, as in their imagination it conjures up visions of killing, depravity, lies, and corruption. When one person wishes to express his disdain for another, he will call him a Jew.”

With some humor, Sultan describes how, early on, she bolted out of a shoe shop in Hollywood, one foot bare, upon discovering that the shop assistant was an Israeli Jew. ”We imbibed with our mother’s milk hatred for the Jews,” she writes, “and for anyone who supported their cause. We justified this hatred by devising a conspiracy theory, and we called anyone who disagreed with us a Zionist agent. This conspiracy theory helped keep Muslims inside the straitjacket in which Islam had imprisoned their minds.”

Darwish agrees. She quotes the Koranic verse, “O ye who believe! Take not the Jews and Christians for your friends and protectors: They are but friends and protectors to each other. And he amongst you that turns to them (for friendship) is of them.” She thinks Westerners who dismiss the influence of such passages on Islamic attitudes are deluding themselves: “Don’t even think for a second that the above verse does not cause a major divide between Muslims and non-Muslims. Those apologists who claim it has little effect on Muslim society are in denial and are unable to see Muslim society objectively.”

Recent publiceerde ik op Lux et Libertas overigens een passage uit een interview met Wafa Sultan. Daarin kwam een massamoord op honderden joden door Mohammed ter sprake. Mohammeds jodenhaat, die via zijn volgelingen leidde tot rabiate jodenhaat in de koran, beperkte zich dus niet tot woorden. Diezelfde massamoord (op enkele honderden mannen van de joodse Banu Qurayza-stam) kwam overigens ook ter sprake in twee citaten van de Vlaamse hoogleraar Islamkunde Urbain Vermeulen, die ik eind vorig jaar in een artikel over jodenhaat in Berlijn publiceerde.

_____