woensdag 17 november 2010

De stuitende hooghartigheid van Kustaw Bessems


Vier dagen geleden besteedde ik aandacht aan de selectieve berichtgeving van RTL Nieuws. Dubieuze zaken waarbij Tweede Kamerleden van de PVV betrokken zijn, worden gretig als schandaal naar buiten gebracht. Die gretigheid ontbreekt echter vaak bij dubieuze en ronduit verwerpelijke zaken waarbij politici van andere partijen betrokken zijn (met name linkse partijen).

Zo hield RTL Nieuws zes jaar lang Wijnand Duyvendak van GroenLinks uit de wind. Pas toen Duyvendak zelf een boekje over zijn verleden open deed, vond RTL Nieuws het tijd worden haar kijkers te informeren over het "buitenparlementaire" (en deels criminele) verleden van het Tweede Kamerlid van GroenLinks. Dat was in 2008, toen Duyvendak zijn boek Klimaatactivist in de politiek lanceerde. In een persbericht
pochtte hij over zijn betrokkenheid bij een inbraak in het ministerie van Economische Zaken. Het persbericht toonde aan dat Duyvendak overmoedig was geworden. De fluwelen handschoenen-aanpak van de meeste media in de jaren daarvoor moet bij die overmoed een rol hebben gespeeld.

RTL Nieuws was dan ook zeker niet het enige nieuwsmedium dat Wijnand Duyvendak zes jaar lang uit de wind hield. Het NOS Journaal deed dat ook. Hans Laroes — de hoofdredacteur van het NOS Journaal — werd op de website van de NOS getipt (ook door mij), maar hij deed of zijn neus bloedde. Ook actualiteitenprogramma's als Netwerk en NOVA vonden het verleden van Duyvendak niet nieuwswaardig. De (door linkse
groupthink veroorzaakte) zwijgzaamheid in Hilversum zorgde er dus voor dat TV-kijkers essentiƫle informatie over het Tweede Kamerlid van GroenLinks werd onthouden.

Ook de meeste kranten faalden wat betreft het verleden van Wijnand Duyvendak. Alleen
De Telegraaf en het Reformatorisch Dagblad vormden een positieve uitzondering. Van de weekbladen vond alleen HP/De Tijd (pdf, met dank aan Stan de Jong) het nodig haar lezers over Duyvendak te informeren.

Het zou de journalisten die faalden sieren als zij het boetekleed zouden aantrekken. Of in ieder open zouden staan voor kritiek op dat falen. Daarvan is doorgaans echter geen sprake. Dat bewees recent nog maar eens
Kustaw Bessems, parlementair verslaggever voor dagblad DePers. Die krant verschijnt sinds 23 januari 2007. Over Duyvendak ontstond pas op 5 augustus 2008 commotie. Bessems had dus ruim anderhalf jaar de tijd om zijn lezers over het verleden van Duyvendak te informeren. Hij liet dat echter na.

Voordat Bessems voor DePers ging werken, was hij journalist van Trouw. Ook in die krant verscheen voor 2008 nooit een kritisch artikel over Duyvendak. U moet echter niet denken dat Bessems graag op zijn falen wordt aangesproken. Lees maar eens de onderstaande Twitter-discussie:



























.
Kustaw Bessems, vooral bekend als regelmatige gast in het VARA-programma Pauw & Witteman, toont aan dat hij niet open staat voor terechte kritiek. Zijn hooghartigheid past bij een vorm van journalistiek die ik autoriteitenjournalistiek zou willen noemen.
.
.
_____