woensdag 22 september 2010

Hassnae Bouazza & Yusuf al-Qaradawi


Toen de vrome moslim Mohammed Bouyeri op 2 november 2004 Theo van Gogh ritueel afslachtte, was de verontwaardiging daarover uiteraard groot. Ook op het internet. Bijvoorbeeld op
Frontaal Naakt, de weblog van de naturist Peter Breedveld (vandaar de naam van de website en de vele naaktfoto's die daarop staan). Frontaal Naakt was destijds een website waarop interessante artikelen en columns van allerlei "Verlichtingsfundamentalisten" werden gepubliceerd. Bovendien konden bezoekers reageren zonder bang te zijn dat hun reacties op grond van politieke correctheid werden gecensureerd.

Dit alles veranderde echter in 2007, toen Peter Breedveld een verhouding kreeg met de islam-apologeet
Hassnae Bouazza (in tegenstelling tot haar broer Hafid is zij niet gezegend met een kritisch denkvermogen). Breedveld raakte zo in de ban van zijn nieuwe liefde dat de signatuur van zijn weblog in een vrij korte periode radicaal veranderde: van een vrijdenkerswebsite in een islam-apologetische website. Hij joeg vaste auteurs weg en reacties van bezoekers die Breedveld niet bevielen werden gecensureerd. Ook de vaste columnist Lagonda werd weggejaagd. Hij schreef daarover twee onthullende stukjes (zie hier en hier). De invloed van Hassnae Bouazza op Peter Breedveld en zijn weblog was én is dus niet bepaald goed te noemen.

Diezelfde Hassnae Bouazza was tot voor kort een fan van
Yusuf al-Qaradawi, een invloedrijke ideoloog van de Moslimbroederschap. Volgens Bouazza zou al-Qaradawi een gematigde moslim zijn, zo schreef zij in april 2009 in het linkse parochieblaadje "Vrij Nederland":

Over de Egyptische geestelijke Yusuf al-Qaradawi bestaan veel teksten in het Engels waaruit moet blijken dat hij voor vrouwenbesnijdenis is, maar op zijn eigen site staan Arabische teksten van zijn hand waarin hij onomwonden de praktijk veroordeelt en wijst op de gevaren voor de vrouw, op haar recht op lichamelijke integriteit en seksueel genot. Hij schrijft artikelen over de behoefte aan moslims die de dialoog en verbale confrontatie aangaan in plaats van geweld gebruiken. Ook predikt hij begrip voor Joden en het onderscheiden van de Israëlische politiek en het zionisme en de Joden als volk.

Carel Brendel stelde de naïviteit van Hassnae Bouazza een maand later aan de kaak. Met enig sarcasme haalde Brendel twee citaten van Yusuf al-Qaradawi aan:

Het door al-Qaradawi gepredikte begrip voor Joden konden de Arabische kijkers van Al-Jazeera waarnemen op 30 januari 2009. “Door de geschiedenis heen heeft Allah mensen boven de Joden gesteld die hen zouden straffen voor hun verdorvenheid. De laatste straf werd uitgevoerd door Hitler. Door middel van alle dingen die hij hen aandeed - hoewel ze deze zaak hebben overdreven - slaagde hij er in ze op hun plaats te zetten. Dit was een goddelijke straf voor hen. Als Allah het wil, zal de volgende straf van de hand van de gelovigen komen.”

De preek van 28 januari 2009 stond meer in het teken van de dialoog en de geweldloosheid. Al-Qaradawi, alweer op Al-Jazeera: “Om mijn toespraak af te sluiten wil ik zeggen, dat het enige wat ik hoop is dat als mijn levenseinde nadert, Allah mij de gelegenheid zal geven om naar het land van jihad en verzet te reizen, desnoods in een rolstoel. Ik zal de vijanden van Allah doodschieten, de Joden, en zij zullen een bom naar me gooien, en zo zal ik mijn leven bezegelen met het martelaarschap. Geprezen zij Allah, Heer van de Werelden. Moge Allah’s barmhartigheid en zegen met u zijn.”

Yusuf al-Qaradawi is dus niet alleen van mening dat de holocaust onder leiding van Adolf Hitler een "goddelijke straf" was, maar hij hoopt bovendien dat de volgende straf (nogmaals een genocide?) door islamieten zal worden uitgevoerd. Ook hoopt hij zijn leven te kunnen beëindigen met een jihadistische zelfmoordaanslag. Een echte "bruggenbouwer" dus, die al-Qaradawi. Een video van de betreffende preken kunt u hieronder bekijken (vertaald door MEMRI):



Deze walgelijke uitspraken zijn overigens geen uitzondering (zie hier en hier).

Nadat Hassnae Bouazza op dit soort uitspraken was geattendeerd, schreef zij in juni 2009 in "Vrij Nederland" dat de islamitische haatprediker "last heeft van stemmingswisselingen". Bedoelt Bouazza hiermee dat men Yusuf al-Qaradawi diens uitspraken niet te veel moet aanrekenen? En hoe zit het dan met de antisemitische "stemmingswisselingen" van Adolf Hitler, die uiteindelijk tot de moord op ongeveer zes miljoen joden leidden? Moeten wij daar volgens Bouazza maar niet al te veel woorden aan vuil maken?

Het is overigens opvallend dat Hassnae Bouazza juist in een voormalig verzetsblad een rabiate jodenhater mocht ophemelen. Dit toont eens te meer de huidige foute koers van "Vrij Nederland" aan.


_____