maandag 21 juni 2010

Onnozelheid Femke Halsema gaat zelfs linkse journalist te ver

.
Op 3 augustus 2007 werd op de oude website van Lux et Libertas het onderstaande artikel gepubliceerd. Bij deze de herpublicatie.

In het linkse parochieblaadje Vrij Nederland van 28 juli 2007 staat een interview met GroenLinks-leider Femke Halsema. Daarin zegt zij onder meer:

Ik vroeg eens aan partijgenoot Marius Ernsting, een voormalige Kabouter uit Amsterdam, vrijzinnig, gereformeerd opgevoed, waarom hij destijds voor de CPN koos. Hij zei dat de CPN in de jaren tachtig een bevrijdingsbeweging was en weinig op had met het Oostblok. Ook Herman Meijer, oud-partijvoorzitter en katholiek, bekeerde zich tot de CPN. De moderniseringstendens in de CPN trok hen.

Marius Ernsting en Herman Meijer vertellen natuurlijk smoesjes om hun misdadige keuze voor de CPN achteraf te vergoelijken. In haar onnozelheid gelooft Femke Halsema echter deze smoesjes, maar dat gaat zelfs de interviewer van Vrij Nederland te ver. Marcel ten Hooven, de journalist die Halsema interviewde, reageert dan ook als volgt:

De CPN een bevrijdingspartij? Nog luttele dagen voor de val van de Muur feliciteerde de CPN de DDR met haar prestaties. Tot het einde toe stond in de statuten van de CPN het artikel 13: ‘De politieke eenheid en strenge discipline zijn de voorwaarden tot strijdbaarheid van de partij.’

Tja, dat een journalist van een links weekblad zo fel op haar onnozel gezwets reageert had Halsema natuurlijk niet verwacht. Haar antwoord op Ten Hoovens reactie kenmerkt zich vooral door damage control. Lees maar:

Dat van die bevrijdingspartij is ook mijn herinnering niet echt. Ik haalde dat van Ernsting juist aan omdat ik me daarover heb verwonderd. De CPN staat ver van mij af. Dat is de bloedgroep die ik het minst begrijp, hoewel ik wel nieuwsgierig ben naar mensen uit de CPN die ik respecteer.

Goh, als Halsema daadwerkelijk zo nieuwsgierig is naar mensen uit de CPN, moet zij Herman Meijer eens vragen waarom hij voor de afschaffing van de strafbaarstelling van pedofilie is. Bovendien kan zij oud-CPN'er Mohamed Rabbae vragen waarom hij voor een verbod van Salman Rushdies roman De Duivelsverzen pleitte.

_____