maandag 11 juni 2012

Monique Samuel vraagt Tofik Dibi uit de kast te komen

Hieronder vindt u een citaat uit het artikel Beken Kleur, Tofik Dibi van de Egyptisch-Nederlandse lesbienne Monique Samuel (zij is koptisch-christelijk). Ik heb er enkele relevante links aan toegevoegd. 

Zodra ik Tofik Dibi vroeg om in de uitzending van De Halve Maan uit de kast te komen, werd het publiek onrustig en de sfeer aan de vrolijke, ietwat chaotische, tafel haast intimiderend grimmig. 

(...)

Na de uitzending viel mij zowel bijval, als ook veel kritiek ten deel. Ik zou mensen ‘outen’ en Dibi met rust moeten laten. En natuurlijk noemden sommigen het ook ‘een vuile pottenstreek’.

,,Dit heb je voorbereid, hè? Wat weet jij nou van mij?!” vroeg Dibi. ,,Wat doet het ertoe of ik homo ben of hetero of biseksueel?” 

Ja, deed het er maar niets toe. Maar dat doet het wel. 

Juist diezelfde dag stond er in nrc.next een interview met documentairemaker Chris Belloni die naar Marokko moest reizen om voor Nederlandse schoolkinderen een film over moslimhomo’s te kunnen maken. In Nederland durfde geen moslimhomo te praten, nee – ook niet anoniem. 

Het is dezelfde angst die ik in de onrustig knipperende ogen van Tofik Dibi zie, die eigenlijk nooit iemand recht aankijkt. 

Zie ook: 

_____